lørdag 23. juli 2016

3.Mos.11

Litt tenketema idag egentlig. Min tradisjon sier at jeg kan spise det meste,  også svinekjøtt. Gamle testamentet sier noe annet.
Jeg måtte rett og slett google litt for å se hva andre sier om dette. Ett av forklaringene var at Jesus sa "Ingenting av det som kommer inn gjennom munnen (mat) gjør mennesket urent men det som går ut av munnen (ord)" (Matt 15:11)
Sant nok, men Jesus snakket ikke om kosthold her, men om håndvask...
Selv tenker jeg på episoden der fariseerne ble sjokkert over at disiplene plukket og spiste korn på sabbaten. Da sa Jesus "Sabbaten ble til for menneskenes skyld, ikke mennesket for sabbatens skyld" (Mark 2:27)
Men heller ikke her handlet det om kosthold. 
Paulus sier jeg har lov til alt, men ikke alt gagner. (1.Kor.6;12)
Slik kunne jeg fortsatt - men  finnes det egentlig et skikkelig svar på dette?
En annen lov etter Jesus sier noen, og visst ble det noe helt nytt!! Samtidig sa Jesus at han ikke kom for å oppheve loven, men oppfylle den. (Matt.5:17)
Jeg spiser som sagt svinekjøtt. Og skal jeg være ærlig tror jeg det er mye som er mer urent enn det av dagens kosthold....
Konklusjon? At jeg er i tenkeboksen :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar