torsdag 9. juni 2016

3.Mos 7

Det handler om offer også i dette kapitlet.Men denne gangen la jeg merke til en ny detalj som helt sikkert har kommet fram i de foregående kapitlene også. Jeg så det bare ikke før nå :)

Det jeg har lagt mest merke til før, er at ofrene handlet om bot - et sonoffer eller syndoffer. Ulike navn ja, men samme tema. Trodde jeg. Sonoffer, syndoffer, brennoffer, grødeoffer osv.

Men så oppdaget jeg altså i dag at vi også har takkoffer og måltidsoffer. Og kanskje flere jeg heller ikke har oppdaget enda?

De om ble nevnt i dette kapitlet var; Skyldoffer,  brennoffer, ildoffer, syndoffer, grødeoffer, måltidsoffer, takkoffer, slaktoffer, innvielsesoffer.
Nå kan det hende at flere av disse er ulike ord for samme sak.... men poenget mitt er i alle fall dette;
Å ofre til Gud handlet rett og slett om BØNN. Og bønn handler så absolutt om mer enn bot!! Mitt liv er en bønn i seg selv - i både bønn, takk, lovsang, tilbedelse, m.m. Slik var det også med offer.


Jeg har syntes det har vært så vanskelig å forstå denne biten. Og det syntes jeg fortsatt skal jeg innrømme. Men nå så jeg også det gode i at Gud er så grundig i sin undervisning til Israel. Han lærer dem mer enn å søke bot for sine synder. Han lærer dem også om livet ellers. Og å sette pris på det.

Kjenner faktisk at hjertet stemmer i en takk, en lovsang til Gud for LIVET - og da snakker jeg om både her på jorda og i den åndelige verden og det som en gang skal komme. Det er faktisk STORT :-D


(Refleksjoner fra 2020 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar