tirsdag 31. mai 2016

Salme 51

Dagens salme har overskriften "Vær meg nådig Gud"

Jeg får absolutt inntrykk av at det er Davids erfaring at dette gjør godt. At Gud lytter når han ber om dette. Selv om han har syndet og gjort det som er ondt i Herrens øyne (som han beskriver det i v.6)

Det moseloven sa, og det som var vanlig på den tiden, var å bringe fram et offer, men David er faktisk så frimodig og trygg på forholdet til Gud, at han vet det er noe annet som teller mer. Nemlig selve hjerte. 

 16 Fri meg, Gud, fra blodskyld
        – du Gud som er min frelser!
        Så skal jeg juble over din rettferd.
   
 17 Herre, lukk opp mine lepper,
        så min munn kan lovprise deg.
   
 18 For slaktoffer ønsker du ikke;
        kommer jeg med brennoffer, vil du ikke ha det.
   
 19 Nei, offer for Gud er en knust ånd.
        Et hjerte som er brutt og knust,
        ringeakter du ikke, Gud.

Hjertets innstilling - det er så absolutt det viktigste.

Apropos hjertet - å bære på dårlig samvittighet er noe som virkelig tynger, enten det er synd eller det er noe jeg burde gjort annerledes (det siste kjenner jeg mye på egentlig...) At Gud vil møte meg å gi meg en ny start er fantastisk. Han vil ønsker meg virkelig GODT!

Klagesangen 3;21-26 sier 

 21 Men én ting legger jeg meg på sinne,
        derfor har jeg håp:
   
 22 
Herrens miskunn er ikke forbi,
        hans barmhjertighet tar ikke slutt.

   
 23 Den er ny hver morgen,
        stor er din trofasthet.
   
 24 Jeg sier: Herren er min lodd,
        derfor står mitt håp til ham.
   
 25 Herren er god mot dem
        som venter på ham og søker ham.
   
 26 Det er godt å være stille
        og vente på hjelp fra Herren.

og David ber også i denne salmen;

 12 Skap et rent hjerte i meg, Gud,
        gi meg en ny og stø ånd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar