mandag 30. mai 2016

1.Kong 14

Kong Jeroboams sønn er syk, og kongen vil søke hjelp hos profeten i dette kapitlet. Han prøver å lure profeten, og ber kona kle seg ut og late som hun er en annen. Kanskje kongen skammet seg over at han ikke har brydd seg om tidligere profetier...? Sterke møter til tross (se kap 13) har kongen blåst i profetiene og gjort som han selv ville.

Profeten har blitt gammel og nesten blind. Men hjertet er sterkt og hører tydelig Guds budskap. Det er dessverre ingen gode nyheter... Sønnen kommer til å dø, og resten av slekten vil miste livet gjennom krig - Gud vil ta tronen fra dem, fordi de gjorde det som var ondt i Herrens øyne.

6 Da Akia hørte lyden av hennes fottrinn i døren, sa han: «Kom inn, du Jeroboams kone! Hvorfor later du som om du er en annen? Jeg har fått et tungt budskap til deg.  

Kong Rehabeam  (Davids etterkommer som bare fikk en liten del av kongeriket) var hele tiden i strid med kong Jeroboam. Det var visst ikke eneste kongen han kjempet mot heller, for en kong Sjisjak plyndret templet og tok alt gullet, så kongen måtte klare seg med bronsje (v.27) Folket Rehabeam styrte var kanskje ikke så lett å styre? Det står at de gjorde det som var ondt i Herrens øyne.



Vi hører en del om dette gjennom gamle testamentet. Folket gjorde det som var ondt - av og til vendte de om, for så å gjøre det som var ondt igjen.
Og Guds reaksjoner var ganske sterke. Samtidig gir Han aldri opp. Det hender jeg undrer meg på hvem Gud er når jeg leser alt dette. For heller ikke jeg gjør alt som er godt i Herrens øyne.


For så høyt har Gud elsket verden (deg og meg), at Han ga sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skulle gå fortapt, men ha evig liv. (Joh.3;16)
Historien til tross, så var det dette Gud ønsket - å gi oss evig liv sammen med Ham :-D


(Refleksjoner fra 2020 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar