torsdag 7. april 2016

Ord 8

Et spennende kapittel av Salomo i dag, som fortsetter å snakke varmt om visdommen. Kong Salomo var jo viden kjent for sin visdom, så da han i v.12 skriver
12 Jeg, visdommen, har klokskap til granne,
        jeg har kunnskap og gir gode råd.


så trodde jeg et øyeblikk at han snakket om seg selv. Men når jeg leser videre i fra v. 22 aner jeg at det er så mye mer enn det.
22 Jeg var det første som Herren frembrakte,
        hans første verk i fordums tid.
   
 23 I opphavet ble jeg formet,
        i begynnelsen, før jorden ble til.


Spennende å lese videre i disse versene. 
 29 Da han satte en grense for havet,
        så vannet stanset der han bød,
        og han la jordens grunnvoll,
   
 30 da var jeg bygningsmann hos ham.
        Jeg var til glede for ham dag etter dag
        og lekte stadig for hans ansikt.
   
 31 Jeg lekte på hele hans vide jord
        og hadde min fryd i menneskebarna.
   
 32 Så hør nå på meg, mine barn!
        Sæle er de som følger mine veier.


(Refleksjoner fra 2020 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar