mandag 29. februar 2016

2.Mos 34

I dette kapitlet får vi høre at Gud fornyer pakten med Israel. Moses får stentavlene med loven, og forteller folket hva Gud har sagt. Det lyser av ansiktet hans.

 27 Herren sa til Moses: «Skriv opp disse budene! For på grunnlag av dem slutter jeg en pakt med deg og Israel.»

Disse versene får meg til å tenke på en nye pakten som bygger på JESUS. Hvilken forskjell!

(fra Heb.7)
 22 Derfor er den også så mye bedre, den pakten Jesus går god for.
(fra Heb.8)
        Se, dager skal komme, sier Herren,
        da jeg oppretter en ny pakt
        med Israels ætt og Judas ætt,
   
  9 en pakt som er annerledes
        enn den jeg sluttet med deres fedre
        den gang jeg tok dem i hånden
        og førte dem ut av Egypt.
        For de ble ikke stående i min pakt,
        og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren.
   
 10 Nei, slik er den pakten jeg vil slutte
        med Israels ætt i de dager, sier Herren:
        Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn
        og skrive dem i deres hjerter.
        Jeg vil være deres Gud,
        og de skal være mitt folk.
   
 11 Da skal ingen lenger lære sin landsmann
        eller sin bror og si: «Kjenn Herren!»
        For de skal alle kjenne meg,
        fra den minste til den største blant dem.
   
 12 For jeg vil se på deres urett med miskunn
        og ikke mer komme i hu deres synder.


(Refleksjoner fra 2020 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar