søndag 17. januar 2016

Jes 56

Nok et spennende kapittel fra profeten Jesaja - begynner virkelig å bli glad i den!

 4 For så sier Herren: De gjeldinger
        som holder mine sabbatsdager,
        som velger å gjøre det jeg vil,
        og holder fast ved min pakt,
   
 
5 dem gir jeg minnesmerke og navn
        i mitt hus og innenfor mine murer.
        Jeg gir dem det som er bedre
        enn sønner og døtre: et evig navn,
        som ikke skal slettes ut.


Får meg til å tenke på hva Jesus gjorde for oss på korset - vi stod i gjeld til Gud (var gjeldinger) men Jesus slettet alt. Og Han selv snakket om at det vi kunne glede oss aller mest over, var akkurat dette; at vårt navn var skrevet i livets bok. Det var større enn alle andre undre.

   
  6 Og de fremmede som har sluttet seg til Herren,
        som vil tjene Herren og elske hans navn
        og være hans tjenere,
        alle som holder sabbaten
        og ikke vanhelliger den,
        men holder fast ved min pakt,
   
 
7 dem fører jeg til mitt hellige fjell
        og lar dem glede seg
        i mitt hus der de kan be.
        Deres brennoffer og slaktoffer
        skal bli mottatt vel på mitt alter.
       
 For mitt hus skal kalles
        et bønnens hus for
alle folk.
   
 8 Ja, så lyder ordet fra Herren vår Gud,
        som samler de fordrevne av Israel:
        Enda flere vil jeg føre sammen
        foruten dem som alt er samlet.



(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar