lørdag 16. januar 2016

1.Mos.38

Et både underlig og spennende kapittel. Rett og slett fordi det er så annerledes kultur og tenkemåte.

Jeg må også innrømme at jeg tenker litt på dette med at disse to mennene døde "fordi det de gjorde var ondt i Herrens øyne" Også i det nye testamentet kan man finne dette (Ap.gj. der et ektepar snakker usant om pengegaven de gir)

Min undring er om dette er menneskeskapte tanker om situasjoner som egentlig ikke har noen forklaring? Eller om det virkelig er slik at det var Gud selv som straffet dem med døden?

Noen vil nok reagere på mine undringer, i alle fall de som sier bibelen er 100% riktig.

Jeg tror så absolutt at bibelen er Guds levende Ord, og tanken på at Jesus selv la ut skriftene for andre, gjør det troverdig! Jeg elsker Ordet, å lese det og å studere det. Men jeg er også åpen for at den menneskelige faktoren er der. De som formidler de levende ordet..

Jeg tror med andre ord at summen av Guds Ord er sann, og at den menneskelige faktoren av og til kan stikke fram. Ikke minst når det kommer til våre tolkninger av ordet!
Heldigvis er vi ikke alene når vi studerer. Vi har vår veileder med oss - DHÅ - han som åpenbarer ordet og viser oss hvem Gud er.


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar