søndag 17. januar 2016

Job 41 og 42

I dag ble jeg ferdig med Jobs bok. Egentlig var jeg kommet til det nest siste kapitlet. men det var så merkelig at jeg bare måtte lese det siste også....

Det nest siste kapitlet - lurer på hva budskapet der egentlig var? De snakket om et uhyre som het Levatian. Jeg måtte google litt, og det viser seg å være jødisk/kristen mytologi - en sjøuhyre som skulle være en blanding av en slange og en drage....

Kanskje jeg gikk glipp av noe i tidligere kapitler? Eller kanskje det skulle beskrive hele situasjonen Job hadde vært i....? Jeg vet ikke.

Men det siste kapitlet var bare mer enn fantastisk. Ikke bare fordi Job ble svært velsignet etter alt han hadde vært igjennom - men også for disse ordene "Jeg hadde bare hørt et rykte om deg (Gud) men nå har jeg sett deg, og jeg trekker tilbake alt jeg har sagt...."

Selv Jobs gode kunnskap kunne ikke dekke det han nå så. Fikk meg til å tenke på hvor lite jeg vet om Gud, hvor stor han er. Tenk når vi en dag ser ham - kommer til å bli mange overraskelser!



(Refleksjoner over kap 41, fra 2019 her)


(refleksjoner over kap 42 fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar