søndag 17. januar 2016

2.Sam 20

Denne bloggposten er fra 2019

Prøvelsene fortsetter for kong David i dagens kapittel

Nå var det en ond mann der som hette Sjeba, sønn av Bikri fra Benjamin. Han blåste i hornet og sa:
        «Vi har ingen del i David,
        ingen lodd i Isais sønn.
        Hver mann til sitt telt, Israel!»
   
  2 Da forlot alle israelittene David og fulgte Sjeba, sønn av Bikri. Men judeerne holdt seg til kongen sin og fulgte ham fra Jordan til Jerusalem.


6 Da sa David til Abisjai: «Nå kommer Sjeba, sønn av Bikri, til å skape større vansker for oss enn Absalom. Ta med deg mine menn og sett etter ham før han når fram til noen av festningsbyene og slipper fra oss.»

Så nok en gang ble det kamp... og en by holdt på å bli ødelagt midt i kampen. Da var det en klok kvinne som våget å stå fram. Hun reddet faktisk byen. Og siden hun er tatt med i historien som redningsmann, må hun ha fått æren for den. Men ikke nok til å få navnet sitt med i historien...

16 Da var det en klok kone som ropte fra byen: «Hør her! Hør her! Be Joab komme nærmere, så jeg kan få snakke med ham.» 17 Han gikk da bort til henne, og kvinnen spurte: «Er du Joab?» «Ja,» svarte han. Hun sa til ham: «Hør på det tjenestekvinnen din har å si.» «Ja, jeg hører,» svarte han. 

Hun var ingen pingle... det må jeg si. Hun sørger for at den onde Sjeba mister sitt hode.. og for at byen hun bor i, ikke blir ødelagt av krig. Virkelig en modig og klok kvinne, og det i en absolutt mannsdominert kultur.

En ting er i alle fall sikkert. Kong David som er kjent for å være den virkelig store, gode kongen - han hadde også mange fiender. Å være en god leder er virkelig ikke lett. 

Herre, i dag vil jeg be for alle våre gode ledere. Jeg vil også be om at flere gode ledere må vokse fram. Vi trenger det! Både i våre kirker og i landet vårt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar