søndag 17. januar 2016

2.Mos 24

En liten overraskelse egentlig, i dagens kapittel. Moses og de 70 eldste får SE Gud (v.10)

Ellers må jeg ærlig innrømme at jeg tenkte litt på manges kritikk av katolikkene. Nå vet jeg at den største kritikken går på dette med Maria. Men den går også på deres mange ritualer.

Men har vi egentlig, i all vår enkelhet mer rett? Det lurer jeg på innimellom, når jeg ser Israels mange ritualer. Som i dagens kapittel f.eks;

Neste morgen stod han tidlig opp og bygde et alter like ved fjellet og reiste tolv steinstøtter for de tolv Israels-stammene.  5 Siden sendte han ut noen unge israelitter. De bar fram brennoffer og slaktet okser til måltidsoffer for Herren.  6 Moses tok halvparten av blodet og helte det opp i skålene; den andre halvparten stenket han på alteret.  7 Så tok han paktsboken og leste den opp for folket, og de sa: «Vi vil være lydige og gjøre alt det Herren har sagt.»  8 Da tok Moses blodet, stenket det på folket og sa: «Dette er blodet som hører til den pakten Herren slutter med dere på grunnlag av alle disse ordene.»


Vi har nattverden, hvor vi drikker litt vin som et bilde på blodet. Hvordan ville vår kultur reagert, dersom vi hadde dyreblod på plattformen som ble sprutet utover oss i salen...?

Jeg har virkelig mange spørsmål til Gud - men det kan også være så enkelt at menneskenes egen kultur gjorde at Gud nærmet seg dem på denne måten for å nå inn? Jeg aner selvsagt ikke.

Det er faktisk ikke lett å forstå. Jesus gjorde det heldigvis ikke mer vanskelig i alle fall. Tvert i mot :) En dag vil vi forhåpentligvis få mange svar :)


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar