søndag 17. januar 2016

2.Sam.14

En litt underlig bit av historien - eller kanskje ikke...? Jeg sier det fordi jeg jo tenker og tolker ut fra min egen kultur. Hva disse egentlig tenkte og følte kan jeg jo bare gjette.

Først tenkte jeg at måte de møtte hverandre på var så underlig - men egentlig ligner den litt på vår, selv om vi kanskje legger ting fram litt annerledes. Å bruke mellommenn er faktisk ikke uvanlig... å få andre til å legge fram saken vår.

Absalom virker likevel ganske bortskjemt. En vakker kongesønn som er vant til å få det som han vil.... Så når han ikke får det, blir han sur. "Jeg kalte deg hit to ganger, og du kom ikke (så derfor svidde jeg av hele åkeren din...)"          ?!

Det verste er at det hjalp - den bortskjemte kongesønnen får det som han vil..


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar