søndag 17. januar 2016

2.Mos 16

Kjente jeg ble glad allerede da jeg leste overskriften for dagens kapittel. Brød fra himmelen - vi er så heldig å ha det i dag også; ORDET

En annen oppmuntring jeg fikk i dag, var at dette brødet kom som svar på folkets murring og klage.... de fortjente det egentlig ikke (og det gjør ikke jeg heller)
Jeg mener - her hadde Gud reddet dem ut av Egypts slaveri på enormt MIRAKELvis, og likevel klager de og snakker om Egypt som landet med fete kjøttgryter ?!

At de var redde for å dø av sult i ørkenen kan jeg forstå faktisk - men å glorifisere Egypt?!
Og burde ikke alle undrene gjøre at de stolte på Gud?

Vi glemmer så fort vi mennesker, og husker det vi vil huske.... og likevel viser Gud sin nåde. Han rettleder også, viser følelser og sier hva han mener. Men til syvende og sist er han GUD - ikke en hvem som helst Gud heller, men en tålmodig og kjærlig far.

Selv når manna skulle samles gjorde mange av dem på sitt eget vis - til tross for nøye beskrivelser. Noen samlet for mye, og noen prøvde seg på sabbaten. Gud veiledet like trofast helt til de forstod hvordan de skulle gjøre det med brødet fra himmelen.

Kjære Gud - takk for Ordet ditt i dag. Takk at jeg kan få sanke det hver dag i akkurat passe doser :) Takk at du viser meg veien!
Tilgi meg at jeg i blant sløser og i blant sultestreiker helt :( enda du klart forteller meg at det ikke er bra for meg.
Takk at du elsker meg og lengter etter å dele med meg fra Ordet ditt.


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar