søndag 17. januar 2016

Salme 29

Dagens salme er en hyllest til Gud "Herrens røst er herlig" sier David, og jeg kjenner jeg smiler litt over det. For jeg har i det siste vært litt kritisk til lovsanger med beskrivelser som jeg oppfatter som vanskelig. F.eks sanger som sier at Jesus er så vakker (jeg har jo ikke sett ham?!) Da er det lettere for meg å si at han er god - for jeg merker hans omsorg. Dette er bare ett av mange eksempler.

Men David er ikke redd for å være poetisk han heller, og uttrykker sin kjærlighet i ordene "Herrens røst er herlig" Nå kan jeg jo ikke påstå at David ikke hadde hørt den konkret...det kan han ha gjort. Men de fleste av oss merker Guds nærvær i en fornemmelse, eller i tankene som påminnelser eller lignende, eller gjennom Ordet.

Men så går jeg videre til neste kapittel i denne leseplanen, som nå er Jesaja 60, og
Jesaja er ikke snau han heller

Reis deg i stråleglans! For nå kommer ditt lys, Herrens herlighet går opp over deg.


Jeg burde kanskje ikke være så redd for poesi og vakre ord når jeg beskriver min tro
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar