søndag 17. januar 2016

Jes.58

Dagens profetkapittel har overskriften "Rett faste og sabbatshelg" og handler mye om hva vi ser på som rett bønneliv. Rett og slett... og hva Gud selv mener er det rette bønneliv.

Jeg tenker rett som det er på hvor annerledes ting kunne vært, dersom jeg bare hadde gjort "ditt og datt" eller endret på "ditt og datt" eller brukt mer tid på noe og mindre tid på noe annet osv.
Da jeg lete dagens kapittel, datt en setning fra siste bibelgruppe ned i meg "det handler ikke om deg" - og det er sant.

Setningen er visst gjennomgangstema i en bok kalt "målrettet liv"
Det er så lett å tenke på MEG... Når jeg hørte setningen første gang, så tenkte jeg at det handlet først og fremst om Jesus. Men det er større enn det. Det er som disse to lovene Jesus slo sammen fra hele loven og profetene "Du skal elske Gud, og de andre som deg selv"

Gud hører bønner når jeg hjelper andre. Gud hører mine bønner når jeg selv viser omsorg. Alenetid er viktig - men om det bare ble alenetid blir det lite verdt.

Nei, slik er fasten som jeg vil ha:
        at du løslater dem som med urett er lenket,
        sprenger båndene i åket
        og setter de undertrykte fri,
        ja, bryter hvert åk i stykker,
   
 
7 at du deler ditt brød med dem som sulter,
        og lar hjemløse stakkarer komme i hus,
        at du sørger for klær når du ser en naken,
        og ikke svikter dine egne.
   
 
8 Da skal ditt lys bryte fram
        som når dagen gryr,
        dine sår skal snart leges og gro.
        Din rettferd skal gå foran deg
        og Herrens herlighet følge etter deg.


 11 
Herren skal alltid lede deg
        og mette deg i det tørre land.
        Han skal gi deg nye krefter,
        så du blir lik en vannrik hage,
        ja, som et kildevell
        der vannet aldri svikter.


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar