lørdag 16. januar 2016

Jes.55

Et fantastisk kapittel i dag!  Det åpner med "Kom og kjøp uten penger og uten betaling" og handler om Guds omsorg, og hva det vil gi oss når vi spiser av Guds Ord.

Min første tanke var at JESUS har betalt alt - var det en profesi over dette..?

Men når jeg leser videre, tenker jeg at det også handler om prioriteringene våre. Hva bruker vi tid og penger på? Hva setter vi som verdifullt? Der vår skatt er, vil vårt hjerte være sa Jesus. Absolutt noe å tenke på ja - det må jeg innrømme for egen del!

Hvorfor bruker dere penger
        til det som ikke er brød,
        og lønnen for deres arbeid
        til slikt som ikke metter?
        Hør, ja bare hør på meg,
        så skal dere få spise det som godt er,
        og fryde dere over fete retter.
   
 3 Vend øret hit og kom til meg,
        hør, så skal dere få leve.
        Jeg vil slutte en evig pakt med dere
        og vise dere varig troskap,


Kapitlet rørte ved flere ting jeg har tenkt på siste året. Ikke minst dette med Guds nærvær, som ikke bare er rundt de "salige" menneskene. De er faktisk rundt hvert eneste menneske. Jesus sa "Guds rike ER kommet NÆR"

 Søk Herren mens han er å finne,
        kall på ham den stund han er nær!
   
 7 Den ugudelige skal forlate sin vei
        og ugjerningsmannen oppgi sine tanker
        og vende om til Herren,
        så vil han vise barmhjertighet,
        til vår Gud, for han er rik på tilgivelse.
   
 8 For mine tanker er ikke deres tanker,
        og deres veier er ikke mine veier,
        lyder ordet fra Herren.
   
 9 Som himmelen er høyere enn jorden,
        er mine veier høyere enn deres veier
        og mine tanker høyere enn deres tanker.
   
10 Likesom regnet og snøen
        faller ned fra himmelen
        og ikke vender tilbake dit
        før det har vannet jorden,
        gjort den fruktbar
        og latt det spire og gro på den,
        gitt såkorn til den som skal så,
        og brød til den som skal spise,
   
11 slik er det også med mitt ord,
        det som går ut av min munn.
        Det vender ikke tomt tilbake til meg,
        men utfører det jeg vil,
        og fullfører det jeg sender det til.
   
12 Ja, med glede skal dere dra ut
        og føres lykkelig fram.
        Fjellene og haugene
        skal møte dere med jubelrop,
        og alle trærne på marken
        skal klappe i hendene.


Utrolig godt å lese - både om Ordet som vil fortsette å virke der det er sådd, om ufrelste som vil søke Gud, og til slutt dette med at hele jorden lovsynger Gud :-D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar