lørdag 16. januar 2016

Salme 26

Av og til blir jeg overrasket over salmistens frimodige bønn.

Gi meg min rett, Herre!
          For jeg har gått fram uten skyld.
          Jeg stoler på Herren og vakler ikke.
       
     2 Prøv meg, Herre, gransk meg nøye,
          prøv hjerte og nyrer som med ild!
       
   
 3 For din miskunn har jeg hatt for øye,
          jeg har vandret i din sannhet.


Selv ville jeg ikke våget det.... Paulus sier jo at alle har syndet, vi trenger alle Guds nåde. Når jeg så har fått Guds nåde, da kan jeg si at Kristus har gjort meg ren og rettferdig.

Det er noen av salmene som gir inntrykk av at man må fortjene Guds nåde. Men det handler ikke om å fortjene - men om å velge. Velge å ta imot Guds nåde.


(Refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar