lørdag 16. januar 2016

Salme 22

(Dagens salme er fra 2019)

Dagems salme er helt fantastisk! Hele salmen rørte virkelig ved meg.

Den åpner med fortvilelse fra denne kongens mann som blir kalt "en mann etter Guds hjerte" Han er hedret for alltid, og blir ofte nevnt som den store helten. Men også han hadde sine mørke og vanskelige dager;

 2 Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?
        Hvorfor er du så langt borte fra meg?
        Hvorfor hjelper du ikke når jeg klager min nød?
   
  3 Jeg roper om dagen, Gud – du svarer ikke,
        og om natten, men jeg får ikke ro.


 7 Men jeg er en makk og ikke en mann,
        spottet av mennesker, foraktet av folk.
   
  8 Alle som ser meg, håner meg,
        vrenger munnen og rister på hodet:
   
  9 «Han har overgitt sin sak til Herren.
        Nå får han utfri og berge ham,
        for han har ham jo så kjær!» 


Tenk at de hånet ham med slike ord...? De trodde de så beviser på det motsatte, men vi vet at det var sant. Gud hadde ham virkelig kjær. De så det bare ikke. Og akkurat da kan det hende at kong David ikke helt så det heller. Eller...?

Fra v.12-22 fortsetter han å beskrive den nøden han er i. Så kommer det noe underlig. For midt i sin bønn full av nød og rop, dukker det opp en profeti - ante han det selv tro? I alle fall blir ordene nevnt om Jesus;

  19 De deler mine klær mellom seg
        og kaster lodd om min kappe.


Fantastisk å tenke på. Det er lett å tro at man må føle Guds sterke nærvær, ja til og med "fortjene" det... ved å ha innviet seg skikkelig osv. Men Gud er Gud. Jeg må huske å være åpen for Ham, uansett hvordan jeg føler det eller har det.

Han har det virkelig tøft, det merker vi under hele salmen, men troen sin mister han ikke. Tvert i mot. Han starter med sin ærlige bønn, og avslutter med sin tro. Som for å minne seg selv på at Gud er trofast i alle slags dager.

Du bønnhører meg.
   
 23 Jeg vil forkynne ditt navn for mine brødre,
        lovsynge deg i menigheten:
   
 24 «Pris Herren, dere som frykter ham,
        all Jakobs ætt, gi ham ære!
        Ja, skjelv for ham, hele Israels ætt!
   
 25 For han har ikke ringeaktet en stakkar
        eller vendt seg fra ham når han var i nød.
        Han skjulte ikke sitt ansikt for ham,
        men hørte da han ropte til ham.»
   
 26 I den store forsamling
        kommer min lovsang fra deg.
        Jeg vil oppfylle mine løfter
        blant dem som frykter deg.
   
 27 De hjelpeløse skal spise seg mette,
        de som søker Herren, skal prise ham.
        Måtte deres hjerter alltid leve!
   
 28 I alle land skal de minnes dette
        og vende om til Herren;
        ja, alle folk og ætter
        skal bøye seg og tilbe ham.
   
 29 For kongeveldet hører Herren til,
        han rår over folkeslagene.
   
 30 Ja, alle de mektige på jorden
        skal bøye seg og tilbe ham;
        alle de som fór ned i støvet,
        skal bøye kne for ham.
        Jeg vil leve for Herren,
   
 31 min ætt skal tjene ham
        og vitne om ham for kommende slekter.
   
 32 Til nye ættledd skal de fortelle
        at han grep inn til frelse.


Disse versene blir min bønn og lovsang i dag. Gud ER trofast, uavhengig av hva jeg måtte føle eller hvordan dagen min er. Halleluja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar