lørdag 16. januar 2016

1.Sam.18

Dagens kapittel er igjen en kulturkræsj... vanskelig for meg både å forstå og å godta. Dvs, jeg kan godta at det var datidens kultur, for sånn var det bare. Men i dag ville det bare blitt sett på som groteskt og barbarisk. 200 menn måtte bøte med livet, enda kongen egentlig bare hadde bedt om 100... David viste sin styrke, og mennene var en "betaling" for å bli kongens svigersønn ?!

Den vanskeligste biten oppi det hele, er likevel at "Herren var med David" på dette...
Jeg godtar det - men jeg forstår det ikke. Jeg aner jo at Israel ikke var alene om denne kulturen. De hadde jo fiender rundt seg som også stod klare til angrep. Det var slik de viste styrke.


En annen ting som dukker opp i dette kapitlet, er at en ond ånd fra Gud kommer over Saul. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til det, men det jeg i alle fall ser, er at dette skjedde etter flere dårlige valg fra Saul. Så det var ikke noe som kom plutselig og overraskende. Han åpnet rett og slett opp for det.

Utrolig trist å lese - en så vakker mann som på så spennende måte ble utvalgt av Gud. Men så taklet han det ikke...


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar