lørdag 16. januar 2016

Salme 18;1-26

(denne er fra 2019)

I dagens salme jubler David over Guds omsorg og frelse

Herre, min styrke, deg har jeg kjær.
   
  3 Herren er mitt berg og min borg, min befrier,
        min Gud, mitt fjell som jeg tar min tilflukt til,
        mitt skjold, mitt frelseshorn og mitt vern.
   
  4 Jeg kaller på Herren, han som lovsynges,
        og jeg blir frelst fra mine fiender.


Gjensidig kjærlighet! 

I versene som kommer senere, lovsynger han en Gud som er sint. Men denne gangen er Guds vrede på vegne av David. Som om Gud sier "Ikke rør ved min øyensten David. Han er under min beskyttelse"

 14 Herren tordnet i himmelen,
        Den Høyeste lot røsten lyde
        – gjennom hagl og glødende kull.
   
 15 Han skjøt sine piler og spredte mine fiender,
        med lyn i mengde skremte han dem.
   
 16 Havbunnens renner kom til syne,
        jordens grunnvoller viste seg
        da du truet, Herre,
        ja, pustet og fnyste av vrede.
   
 17 Han rakte hånden ut fra det høye og grep meg,
        drog meg opp av det dype vann.
   
 18 Han berget meg fra min mektige fiende,
        fra motstandere som var for sterke for meg.
   
 19 De gikk imot meg på ulykkesdagen,
        men Herren var en støtte for meg.
   
 20 Han førte meg ut i åpent land
        og fridde meg ut, for han har meg kjær.


Ja, gjensidig kjærlighet!
Her ser vi hvordan Gud kjempet for David.
Han har kjempet for deg og meg også. På Golgata ga han ALT.

  28 For du frelser de hjelpeløse,
        men ydmyker dem som har stolte øyne.
   
 29 Ja, du lar min lampe skinne, Herre,
        min Gud lyser opp i mitt mørke.
   
 30 Med deg kan jeg storme mot en krigerflokk,
        med Guds hjelp kan jeg springe over murer.
   
 31 Guds vei er fullkommen,
        Herrens ord er rent.
        Han er et skjold for alle
        som tar sin tilflukt til ham.
   
 32 For hvem er Gud foruten Herren,
        og hvem er en klippe om ikke vår Gud?
   
 33 Gud utruster meg med styrke
        og gjør min ferd uklanderlig.
 

Fra v.38 synger David om styrken Gud gir til å jage fiender, ja knuse dem helt. Han hadde en reel kamp, ja i blant krig å kjempe. 
Jeg har mine ting å kjempe med jeg også.... skal jeg innrømme. Og i blant ser det ut til å være umulig å overvinne. Da er det inspirerende å lese hvordan David lovpriser Gud for den styrken han gir.

 40 Du ruster meg med styrke til striden
        og tvinger mine motstandere i kne.
   
 41 Du slår mine fiender på flukt


SEIER er faktisk innen rekkevidde :-D Med Guds hjelp (se v.38)

 47 Herren lever! Min klippe være lovet!
        Opphøyet være Gud, min frelser.

 50 Derfor vil jeg prise deg blant folkene, Herre,
        og lovsynge ditt navn.


I dag vil jeg lovsynge Ham, min frelser og min styrke!

(Denne salmen finner du også i 2.Sam.22)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar