lørdag 16. januar 2016

Job 18

Du kan lese hele kapitlet her

Opplever at jeg møter et menneske i sin egen verden her... og her er jeg, i min verden :) Han beskriver det han tror, gjennom poesi. Men er egentlig virkeligheten slik? Jeg vet ikke helt hva han tenker på. Men kanskje det kan sammenlignes litt med hva jeg selv tror. Nemlig at den som er uten Gud, virkelig mangler noe stort.

Jeg smiler likevel litt av hans beskrivelse. For Asaf som levde på kong Davids tid, opplevde det stikk motsatte. I salme 72 skrev han

        jeg så at det gikk de ugudelige vel.
      
De har jo ingen plager,
        de er friske og velnærte

     Menneskers møye er de fri for,
        de blir ikke rammet som andre.


og Jesus selv sier; "Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere, så dere kan være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over dem som gjør rett og dem som gjør urett."
 


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar