lørdag 16. januar 2016

Rom 16

(Denne posten er fra 2019)

Dagens kapittel består mest av hilsninger. Jeg ble faktisk rørt når jeg leste dem. Jeg så for meg hvordan Paulus virkelig brydde seg om hver enkelt av dem, og satte pris på den tjenesten de gjorde. Jeg ble også rørt over hvor mange kvinner han nevner ved navn, i en mannsdominert tid.

Jeg anbefaler vår søster Føbe for dere; hun gjør tjeneste i menigheten i Kenkreæ.  2 Ta imot henne i Herrens navn, slik det sømmer seg for kristne. Gi henne den hjelp hun kan trenge å få av dere, for hun har selv tatt seg av mange, også meg.  3 Hils Priska og Akvilas, mine medarbeidere i Kristi Jesu tjeneste.  4 De våget sitt eget liv for å redde meg. Det har ikke bare jeg, men alle de hedningkristne menigheter grunn til å takke dem for.

Han nevner mange i dagens siste kapittel av romerbrevet. Her kommer han også med advarende ord mot de som med vakre ord leder mennesker på avveier... (v.17-18) 

Jeg ser også for meg en kampklar Paulus, når han uttrykker dette;

19 Men alle har hørt om den lydighet dere viser, og derfor gleder jeg meg over dere. Jeg vil at dere skal være kloke i det gode, men enfoldige i det onde. 20 Måtte fredens Gud snart knuse Satan under føttene på dere! Vår Herre Jesu nåde være med dere!

25 Lovet være Gud, han som har makt til å styrke dere med mitt evangelium, budskapet om Jesus Kristus, ut fra åpenbaringen av den hemmelighet som har vært holdt skjult fra evige tider, 26 men som nå er kommet for dagen. Ved de profetiske skrifter og etter den evige Guds befaling er den blitt kunngjort for alle folkeslag for å føre dem til lydighet og tro. 27 Ham, den eneste vise Gud, være ære ved Jesus Kristus i all evighet! Amen.

Tenk å ha et sånt forbilde som Paulus! Det blir min bønn i dag. Herre, jeg ber for vår kirke - ja for kirkene i området vårt. Vi trenger forbilder, noen å se opp til, som kan være med og veilede og styrke slik som Paulus gjorde. Hvilket forbilde er jeg...? Herre, takk at du utruster meg til tjeneste. 
Jeg ber for alle som har oppgaver i kriken. Styrk dem med mot, håp og visdom. Velsigne dem og tjenesten de gjør. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar