lørdag 16. januar 2016

Jes 30

(denne er fra 2019)

I dagens kapittel kommer det tydelig fram hvordan Guds vrede og Guds kjærlighet henger tett sammen. I blant er det vanskelig å forstå kombinasjonen... Men ville det vært kjærlighet, dersom Gud bare glattet over....uten å ta et oppgjør...? Han sier tydelig i fra, men har samtidig armene åpne. 

Ve de trassige sønnene!
        lyder ordet fra Herren.
        De gjennomfører planer som ikke er fra meg,
        og slutter forbund uten min Ånd.
        Slik legger de synd til synd.
   
  2 De drar av sted til Egypt
        uten å rådspørre meg.

        De vil søke vern hos farao
        og finne ly i Egypts skygge.
   
  3 Men det vern dere søker hos farao,
        skal bli til skam for dere,
        og det ly dere finner i Egypts skygge,
        skal bli til vanære.


De søkte rett og slett vern der de i egne øyne mente å se den. I stede for å tro på Guds vern og søke Ham.

Det var en tid der de ikke brydde seg heller, om å lytte til Guds Ord (v.9-11) og det får konsekvenser;

 12 Derfor sier Israels Hellige:
        Fordi dere ringeakter dette ord,
        setter lit til vold og svik
        og støtter dere til det,
   
 13 derfor skal denne uretten bli for dere
        som revnen i en høy mur:
        Den brer seg videre helt til muren
        med ett, på et øyeblikk, styrter sammen.


Men så kommer det samtidig fram at Gud lengter etter dem

15 Så sa Herren Gud,
        Israels Hellige:
        «Hvis dere vender om
        og holder dere i ro,
        da skal dere bli frelst.
        I stillhet og tillit skal deres styrke være.»
        Men dere ville ikke....


 18 Men Herren stunder etter
        å være nådig mot dere,
        derfor reiser han seg
        og vil vise dere miskunn.
        For Herren er rettens Gud.
        Salige er alle som venter på ham!
 


Det her er Guds hjerte!!

19 Ja, du folk som bor på Sion, i Jerusalem, du skal ikke gråte mer! Herren vil være nådig mot deg når du roper til ham. Så snart han hører det, svarer han deg. 20 Han vil nok gi dere trengsel med lite brød og vann. Men dine veiledere skal ikke lenger holde seg skjult. Dine øyne skal få se dem som viser deg vei, 21 og dine ører skal høre et ord som lyder bak deg når dere vil vike av til høyre eller venstre: «Dette er veien, på den skal dere gå!» 

Herre, også i dag vender jeg meg om til Deg. Jeg ber om et lydhørt øre som kan høre denne veiledningen Du gir. Ditt Ord er både det jeg leser, det jeg hører Den Hellige Ånd sier, og JESUS min frelser. Han ER Ordet. Herre, la meg få smake og se at Du er GUD. La de jeg møter i dag også få smake og se det. For Du er mer enn teori. Du er LIV.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar