lørdag 16. januar 2016

1.Mos 22

Du kan lese hele kapitlet her

En av de mest kjente historiene fra bibelen; Gud setter Abraham på prøve, og ber ham ofre sin sønn Isak.
En historie som for meg er vanskelig å akseptere, samtidig som jeg innser at det har med min samtid å gjøre. Den gangen var det dessverre en kultur som tillot slike ting. Det var egentlig ingen kultur Gud tillot - det var mer blant de andre religionene. Likevel hører vi altså denne historien. Gud forhindret det i siste øyeblikk, noe som sikkert var hele planen. Men hvordan kunne Gud sette ham på denne prøven? For ikke å snakke om sjokket Isak må ha kjent på...

Men igjen - det handler om en tid og kultur det er vanskelig å sette seg inn i.


Det har vært mange prekener som har snakket varmt om denne historien, og sammenlignet den med da Gud ofret sin sønn.
Jeg greier bare å takke Gud for at han gjorde det som måtte gjøres for å frelse oss. Men jeg klarer ikke å forstå det. Ikke har jeg behøv av å konstruere noen forklaringer heller. At Gud er mer enn hva jeg kan forstå og forklare, gjør ham ikke mindre i mine øyne. Tvert i mot :-)


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar